Kamis, 03 April 2014

Tips menanam benih orkid


Langkah langkah menanam benih orkid


Langkah pertama yang perlu dikerjakan untuk penanaman orkid adalah mengetahui pasti type orkid yang diambil, lalu mengetahui pasti kepentingan orkid itu.

Kita mesti mengerti dengan cara terinci semua kepentingan untuk menanggung perkembangan yang baik dan sebagainya memantapkan kemandirian orkid itu untuk pendapatan bunga yang berkwalitas. 



Perkara-perkara yang perlu di ambil perhatian adalah penentuan media yang bersesuaian, kepentingan bunga orkid itu serta beberapa cara menjaganya.


Penentuan Media

Dengan cara biasanya media yang diambil mesti memiliki tanda-tanda seperti daya penampung air yang baik untuk berikan kelembaban yang maksimal

Pada saat yang sama saja bisa memegang baja yang di berikanlah, bisa sediakan pengudaraan yang baik serta bersesuaian dengan situasi persekitaran dimana orkid itu bakal diletakkan.

Nisbah kombinasi media juga utama untuk menanggung perkembangan yang baik.

Contoh-contoh media yang umum dipakai adalah arang, batu-bata, habuk kayu, spaghnum moss, tunggul kayu, sabut kelapa, akar paku pakis, tempurung kelapa serta tanah kombinasi.

Ada juga orkid yg tidak membutuhkan media untuk hidup dimana bisa digantung sahaja, seperti Vanda. Untuk kaedah ini penyiraman yang sering dibutuhkan.

Arang

Sesuai sama untuk orkid yang memanjat serta berbentuk epifit. Dipercayai bisa mengikat beberapa bahan racun yang terhasil berbahan organik serta juga untuk maksud sokongan akar serta pengudaraan.

Arang dipecah-pecahkan terlebih dulu pada tiga saiz iaitu besar, simpel serta kecil serta kebiasaannya dipadukan berbarengan pecahan batu bata dengan kandungan 1 : 1.

Rendamkan arang dengan air umum serta biarlah semalaman.

Rendaman ini mempunyai tujuan untuk buang kandungan garam serta bahan kotoran yang ada pada arang itu semasa arang diolah.

Selanjutnya basuh dengan air umum. Bisa juga di rendam dengan air baja untuk menggalakkan perkembangan.

Susunkan pecahan arang tadi dengan pecahan bersaiz besar pada basic pasu, lalu diikuti dengan saiz simpel serta saiz kecil pada bahagian atas.

Susunan ini mempunyai tujuan untuk kelancaran pengakaran serta pengudaraan. Bila susunan terlampau padat pokok bakal bantut.


Batu-bata

Beberapa langkah pemakaian batu bata yaitu sama sesuai pemakaian arang. Perbezaannya yaitu batu-bata di rendam dengan toksin kulat terlebih dulu untuk mengelakkan jangkitan kulat pada akar orkid.

Sabut kelapa

Pemakaian sabut kelapa sesuai sama untuk orkid bersaiz kecil. Dipakai kerana daya pegangan air yang tinggi, tetapi mesti dikawal kelembapannya kerana bisa mengakibatkan jangkitan kulat. Bisa juga dipakai dengan cara paduan dengan arang serta batu-bata.

Habuk kayu

Umumnya dipakai untuk media pasuan serta juga langkah penanaman dengan memakai batas. Serbuk kayu ini dapat mesti dirawat dengan memakai toksin kulat seperti arang serta batu bata.

Spaghnum moss

Yaitu sejenis lumut yang sudah diolah. Bisa menaruh air dalam saat yang lama. Sesuai sama Untuk orkid type yg tidak berbawang (monopodial) dengan untuk pengekalan kelembaban yang lebih lama. Dipakai untuk media sokongan untuk orkid yang ditanam pada potongan kayu. Bisa juga dipakai seutuhnya untuk media pasuan tiada paduan dengan arang serta batu-bata misalnya untuk genus Phaleonopsis.

Tunggul kayu

Sesuai sama dipakai untuk penanaman orkid dengan cara gantung. Tentukan kayu yg tidak terlampau reput serta yakinkan kayu itu bebas perosak seperti kulat serta anai - anai. Pelbagai olahan kreatif bisa dihasilkan dengan memakai tunggul kayu. Pakai spaghnum moss untuk media sokongan serta menolong mengekalkan kelembaban kerana tunggul kayu bakal kering dalam saat yang singkat.

Akar paku pakis

Akar paku pakis memiliki kemampuan untuk menaruh air dengan lebih lama berbanding tunggul kayu. Oleh itu kandungan penyiraman bisa dikurangkan. Pakai spaghnum moss untuk media sokongan.

Tanah campuran

Untuk sediakan tanah kombinasi utama untuk kita untuk tahu apakah nisbah yang sesuai sama, bahan apakah yang perlu dipakai, adakah media itu dimampatkan atau tak. Penentuan tanda-tanda ini ditetapkan oleh karakter perkembangan orkid itu. Pada misal kombinasi yang umum dipakai adalah kompos, perlite atau kerikil serta sekam padi dengan nisbah 1 : 1 : 1.


Kepentingan Persekitaran Orkid

Pencahayaan serta suhu yaitu dua aspek terpenting yang memainkan fungsi yang sangat utama didalam menanggung perkembangan yang baik untuk tanaman orkid.

Pendapatan bunga juga tergantung pada kepentingan suhu persekitaran, pencahayaan serta jangkamasa. Orkid seperti Phaleonopsis, Dendrobium, Cattleya serta Oncidium bakal berbunga dengan baik sekiranya diletakkan di lokasi yang redup.

Berbeda juga untuk orkid type Vanda, Ranthera, Mokara serta Aranda yang bakal berbunga dengan baik jika didedahkan dengan sinar matahari dengan cara berterusan pada peringkat masak.

Untuk lokasi tropika, kepentingan sinar tak jadi persoalan yang ketara. Orkid membutuhkan sinar sedikitnya 10 jam satu hari hingga 14 jam satu hari.

Langkah paling baik untuk berikan sinar pada orkid yaitu dengan wujudkan situasi yang sama seperti habitat aslinya iaitu rimba rimba.

Pelbagai langkah bisa dipakai untuk mengawal kandungan pencahayaan untuk orkid.

Pemakaian rumah teduhan sangat disukai oleh beberapa peminat tegar orkid.

Rumah teduhan ini memakai net atau jaring hitam yang memiliki ketelusan sinar pada kandungan 50 peratus. Teduhan juga bisa diwujudkan lewat cara meletakkan orkid dibawah pokok-pokok yang melakukan tindakan untuk naungan.

Langkah tersebut sekaligus dapat membuahkan dekorasi laman paduan berbarengan orkid serta tanaman landskap yang lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar